اشخاص سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان
نوشته شده توسط : نسرین معین

 

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبر نگار اجتماعی فارس‌ , افزود : پوكی استخوان یا این که استئوپوروز حالتی است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگی با ضربات كوچك ارتقاء پیدا می‌كند و پوكی استخوان پس از سن 35 سالگی استارت می شود و حدود نیمی از زنان مسن‌تر از 45 سال به پوكی‌استخوان در گیر می گردند .
او خاطرنشان کرد : این شكستگی‌ها در گردن , استخوان ران , مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست , چه بسا گهگاه شكستگی‌های خویش به خویش مهره‌ها , گردن و استخوان ران نیز چشم می شود .
این کارشناس تغذیه اعلام‌کرد : استخوان همانند یك ساختمان است كه دارنده اسكلت بندی , دیوار چینی و ملات بین آجرهاست . اسكلت این استخوان‌ها از رشته‌های کار کشته و محكمی به اسم رشته‌های كلاژن تشكیل شده كه ما بین حرفه ها را املاح كلسیم مالامال می‌كند و از آنجا كه استخوان بافتی زنده است و محتوی میزان متعددی سلول‌های برنا و بالغ استخوانی است كه وظیفه ساختن بافت استخوان ها را به عهده دارا‌هستند .
صفوی اظهار کرد : پوكی استخوان عارضه‌ای است كه با بالا رفتن سن بوجود می آید و در سود از استحكام بافت و املاح استخوانی كم شده و در سود از مقاومت آن كم میگردد و کم کم در سنین فراتر با سرعتی كم , از تراكم استخوان‌ها كم شده و با بالارفتن سن , پوك می شوند .
او افزود : در زنان بعداز سن یائسگی به دلیل جلوگیری ترشح هورمون‌های زنانه كه نقش با اهمیت این هورمون‌ها در استحكام استخوان‌ها را داراست , شیوع پوكی استخوان زیادتر میشود .
این کارشناس تغذیه بیش تر كرد : پوكی استخوان بین زنان پس از سن یائسگی زیاد شایع است و زنان بیش تر از مردان به پوكی استخوان در گیر میگردند و مصرف سیگار و قهوه مضاعف نیز , در پوكی استخوان مؤثر است .
صفوی خاطرنشان کرد : همنشینان اشخاص سیگاری نیز در معرض پوكی استخوان زودرس می‌باشند و زنانی كه سیگار می‌كشند , مبتلا پوكی استخوان شدیدتری می گردند .

تجمیل الانف





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: